De går en utbildning om hur man arbetar med människor

Omsorg 2

Amanda Holmberg, Joakim Andersson och Mirela Suljevic går på Omsorgslinje inom skola och vård som startade i januari. De vill jobba som elevassistenter i framtiden.

De första deltagarna går just nu Vadstena Folkhögskolas nya utbildning – Omsorgslinje inom skola och vård som startade i januari. Tanken är att studierna ska leda vidare till ett jobb som antingen elevassistent eller personlig assistent. Jag pratade med tre av deltagarna för att höra hur det har varit att gå utbildningen så här långt när den första terminen snart har gått.

Joakim Andersson, Mirela Suljevic och Amanda Holmberg bor alla i Motala men för Joakim och Mirela är det inget nytt att pendla till Vadstena då de i många år jobbat inom industrin här. Amanda har tidigare arbetat på som trädgårdsanläggare på ett företag i Nykyrka, utanför Motala.
– Jag ville prova någonting nytt. Jobbet jag hade innan var säsongsbetonat och jag ville testa att jobba med människor, säger Amanda.
– Jag vill göra skillnad i världen och då får man börja där nere. Det går inte att förändra gubbar på en verkstad. Barn är mer mottagliga. Döda ting ger ingenting. Jag vill få någonting tillbaka, säger Mirela.
Joakims ingång till utbildningen var att han gick på en arbetsintervju till en tjänst som personlig assistent och fick jobbet.

Blev förvånad av att få erbjudandet

– Jag tänkte att jag inte hade några verktyg för att ta det jobbet. Jag blev förvånad över att jag fick erbjudandet utan att ha någon erfarenhet, säger Joakim.
Det var i samma veva som han hittade den här utbildningen och bestämde sig för att söka den. Från början ville han bli personlig assistent.
– Nu siktar jag mer mot skolan och elevassistent eftersom arbetstiden är bättre. Sedan tycker jag att det är roligt att arbeta med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Jag är tränare för ett innebandylag där jag får ta hand om barnen som har sådan problematik, säger Joakim.
Även Mirela och Amanda vill bli elevassistenter. I klassen är det hittills bara en som vill bli personlig assistent men det är några som inte bestämt sig ännu.
När de började kursen i januari visste de ingenting om hur det skulle bli.
– Jag förväntade mig att det skulle ge någonting, men jag visste inte hur kursen skulle se ut, säger Mirela.

Omsorg 1

Amanda, Joakim och Mirela är nöjda med utbildningen. I höst ska de ut på praktik i fyra veckor.

De tycker alla att det är spännande att gå en ny utbildning och att de har jättebra, engagerade lärare.
– Men jag var inte beredd på att vi skulle jobba så mycket med oss själva. Det är jättespännande. Man får många tankar och känslor, säger Amanda.
I utbildningen ingår lektioner som de kallar ”finna sig själv-lektioner”.
– Det är positivt. Det handlar mycket om att vända sig själv in och ut, men när vissa saker tas fram blir det jobbigt, säger Mirela
– Man har tidigare anklagat andra för sina egna problem och känt sig kränkt. Det är sådant som tas fram. Men det är viktigt att veta var man har sig själv för att kunna arbeta med människor, säger Joakim.

Viktigt att veta var man har sig själv

På höstterminen ska de ut och praktisera i fyra veckor, men ingen har sin praktik klar ännu. Men Joakim har fått ett sommarvikariat på en korttidsboende i Motala för barn med funktionshinder.
– Det ska bli jättekul! Spännande att göra någonting nytt, säger Joakim.
Något annat som de tycker är bra med kursen är att de har fått påverka innehållet och fått gehör för det som de velat ändra.
Alla tre rekommenderar utbildningen till andra.
– Jag har redan rekommenderat utbildningen, säger Mirela.

 

En inblick i arbetet som elevassistent

Ett av yrkena som kursen ska leda till är elevassistent. För att deltagarna skulle få veta mer om hur arbetssituationen kan se ut för elevassistenter fick Omsorgslinjen besök av specialpedagogen Catja Hoflin Winther. Hon berättade hur det går till när ett barn får en elevassistent och annat som är bra att känna till.

Catja 1

Catja Hoflin Winther som arbetar som specialpedagog i Vadstena höll en föreläsning för Omsorgslinjen i Nya köket.

Catja ställde frågan vad man som barn behöver för att lära sig och besvarade den själv:
– Att man är trygg och att de vuxna litar på mig. Vi ser ofta vad som är fel på barnet. Istället ska vi titta på oss själva. Det är bara oss själva som vi kan ändra på, säger Catja.
Catja arbetar på Sankt Persskolan i Vadstena som är en lågstadieskola.
Hon berättar att det är viktigt att insatserna kommer tidigt för den elev som har svårigheter för att förhindra att den misslyckas i skolan.
– Det är olika hur mycket barnet redan kan när det börjar i förskoleklass. Barnen kommer från olika hem och har fått olika mycket stimulans hemifrån. De barn som är efter ska få chansen att komma i kapp de som kan. Man måste gå in tidigt och stötta innan barnet slutat tro på sig själv. Det är i det skedet som elevassistenten brukar komma in. Då är det redan försent, säger Catja.

Viktigt att inte stigmatisera eleven

Hon menar att specialpedagoger som hon själv och elevassistenter ska jobba mot att avskaffa sig själva då tanken är att hjälpa barnet innan det går så långt att barnet behöver en elevassistent.
När det inte fungerar för en elev i skolan brukar man ha ett elevhälsomöte. Man jobbar först i arbetslaget för att hitta lösningar och om inte det går beslutas det att eleven får en elevassistent. Detta brukar ske i andra eller tredje klass. När en elev har fått en elevassistent är det bra om den personen finns till för hela klassen vid behov, även om den är anställd till en särskild elev.
– Det är viktigt att inte punktmarkera eleven så att den blir stigmatiserad, säger Catja.

Catja 3

Bosse Aronsson ställde flera frågor till Catja Hoflin Winther. Men på bilden är också Oscar och Jim.

Samma assistent bör inte följa eleven genom hela skoltiden eftersom det inte får bli symbios mellan assistenten och eleven. När det gäller barn med autism som har svårt med förändringar har det hänt att barnet kan behålla samma assistent.
På Sankt Perskolan är det fyra elevassistenter som arbetar med fyra barn.
– Vi byter personer under dagen så att barnet inte binder sig vid en person. Om barnet har en favorit får barnet den personen någon gång under dagen, säger Catja.
Ett barn som får en assistent har ofta hamnat utanför gemenskapen och då måste assistenten stötta barnet tillbaka igen. Assistenten bör inte jobba ensam med barnet.
Även när det gäller barn som har något funktionshinder menar Catja att det är viktigt att inte curla barnet.
– Man ska ställa lagom höga mål. Till exempel inte klä på barnet ytterkläderna. Då lär de sig aldrig, säger Catja.

Inte misslyckas utan utmanas

Hon säger att barnet inte får misslyckas men det ska utmanas.
– Den här människan ska klara sig med andra människor en dag. Man ska peppa och träna och se träningstillfällena. Skolan är ingen förvaring, man ska träna på det som man inte kan.
Hon har själv arbetat som elevassistent och hon betonar vikten att att man inte pratar över  huvudet på den som man ska hjälpa.
– Det blir mycket konflikter med barn som har svårt med social relationer, säger Catja.
Elevassistenten måste acceptera läraren som den pedagogiska ledaren i klassrummet och aldrig visa för barnen om man inte håller med läraren.
– Man måste ha ett gemensamt förhållningssätt i klassrummet och vara lojala mot varandra, säger Catja.

Catja 2

Malin Kärrbrink som är linjeansvarig för Omsorgslinjen hade bjudit in Catja Hoflin Winther för att hon skulle berätta hur det är att arbeta som elevassistent.

Läs ett äldre blogginlägg om utbildningen här.
Sista ansökningsdag är den 1 juni. Ansök här.
Läs mer om utbildningen på skolans hemsida här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s