Empiren besökte utställning med kläder från 1920-talet

Den 19 april blir det vårfest på skolan. Temat för festen är 20-talet och det är Empiren 1 och Empiren 2 som ska arrangera den. Som ett led i denna planering besökte de förra torsdagen Östergötlands museum i Linköping och utställningen Pärlor, paljetter och politik som handlar om 20-talet. 

Entre

Empirenklasserna hade samlats innanför Länsmuseet när Lena Lindgren, museipedagog, längst till höger på bilden skulle visa utställningen. Till vänster om henne står Lena Linde, lärare på Vadstena Folkhögskola, som ordnat besöket på museet. Kristina Andersson från Empiren 1 och Ulla från Empiren 2, var två av de som kommit.

Huvudattraktionen på utställningen är ett urval festklänningar av de som finns i museets samlingar. Dessa donerades till museet 1957 av Emy Fick (1876-1959) som under många år drev modeateljén och sömnadsskolan Birgittaskolan (1914-1935 Sankta Birgittaskolan) i Stockholm.
– De visas fram till den 25 februari och sedan aldrig mer, sa Lena Lindgren som är museipedagog och guidade Empirenklasserna på utställningen.
– Vad bra då kan vi använda dem på vår fest, sa Kristina Andersson från Empiren 1, på skämt. Men anledningen till att de inte kommer att visas mer är att de är för ömtåliga.
– Materialet äter upp sig själv. Man importerade siden från Kina och där blandade de glas i tyget, berättade Lena Linde, lärare på Vadstena Folkhögskola, som var med på utställningen.

LenaLindgren

Museipedagog Lena Lindgren visade utställningen och berättade om vad som hände i Sverige på 1920-talet. Fotografiet i bakgrunden föreställer Storgatan i Linköping på 20-talet.

Lena Lindgren berättade om 1920-talet:
– Det var ett världskrig som hade tagit slut och det fanns ett enormt behov av att festa loss. 1910 var den sista avrättningen i Sverige. Dödsstraffet (i fredstid) avskaffades 1921. Alla hade fått rösträtt. 1921 fick kvinnor rösta för första gången, sa Lena Lindgren.
Men det fanns även mörkare sidor av 20-talets Sverige. 1922 grundades Statens institut för rasbiologi som det första av sitt slag i världen.
Emy Fick startade sömnadsateljén Birgittaskolan 1910 tillsammans med Elisabeth Glantzberg (1873-1951). De hade träffats på NK i Stockholm och hade olika bakgrund.
Emy var från överklassen, uppvuxen på Östermalm, och Elisabeth kom från en prästfamilj. Emy var mycket intresserad av gobelänger och spetsar medan Elisabeth var intresserad av vävning och allmogemöbler. Elisabeth hade besökt USA 15 gånger och fått tillstånd att starta en vävutbildning för sinnesslöa (utvecklingsstörda) där.
Emy hade utbildat sig och arbetat på Paris första modehus House of Worth.
– Emy var konservativ och Elisabeth modern. De samarbetade i fyra år sedan blev de osams, vi vet inte varför. Då blir Birgittaskolan två skolor. Emy kallade sin skola Sankta Birgittaskolan. De stred om namnet i rätten och Elisabeth fick rätt, sa Lena Lindgren.

Klänning

Den här klänningen är typisk för mitten av 20-talet. Inga ärmar, en rak siluett och kort kjol. Det är en tvådelad ljusgrå klänning i sidenchiffong med spetsdekorer i silver och blått. Kjolen är sydd med rundade flikar. Mot slutet av 20-talet blev kjolarna längre igen.

Vid denna tid fanns det över hundra sömnadsateljéer i Stockholm och Sankta Birgittaskolan som låg centralt på Regeringsgatan var en av de främsta. Där kunde man få de senaste modekläderna uppsydda. Modeateljéerna kunde sy modekläder med licens från Paris.
– Men man köpte bara in tyg till två klänningar för att undvika att någon kom till en fest med samma klänning, sa Lena Lindgren.
De som arbetade och studerade på Birgittaskolan var adel och övre medelklass och de fick lära sig att sy kläder med stor hantverksskicklighet. Där kunde kvinnor utbilda sig i  klädsömnad, konstvävnad, broderi och knyppling.
– 20 talet var första gången kvinnokroppen släpptes fri och hon kunde andas och röra sig fritt. Klänningar hade ingen rörelsefrihet innan dess, sa Lena Lindgren.
Tidigare hade kvinnor varit hänvisade till att vara klädda i skrymmande och obekväma dräkter som hade korsett och snörliv.
Flera exempel på hur det nya fria kvinnomodet kunde se ut på 20-talet finns på Östergötlands museum. Men skynda utställningen stänger den 25 februari.

Klänningar1

Klänningarna visas bakom ett tunt svart nät och i svag belysning eftersom de är väldigt ömtåliga. Rakt fram är en klänning i lila sammet och vitt tyll med guld- och pärlbroderier och hängade sammetsflikar med pärltofsar. Den har även ett spänne vid ena höften. På höger sida finns en hellång spetsklänning i silverfärgad metalltråd med volanger och drapering över höftpartiet. Den var väldigt glittrig liksom många av kläderna från detta decennium då det var vanligt med pärlor och paljetter på klänningarna.

Besokare

Empiren 1 och Empiren 2 går runt och tittar på utställningen. I förgrunden står en schäsong i empirestil (vilket ju passar bra!) tillverkad på 1910-talet. Emy Fick bodde de sista åren av sitt liv i Östergötland på Strålsnäs Herrgård utanför Boxholm. Detta är anledningen till hon valde att donera sina samlingar till Östergötlands museum. På Strålsnäs Herrgård hade hon elva rum med antikviteter men inga pengar till mat. Grannarna fick ge henne mat, berättade Lena Lindgren.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s